In de bijlagen vind je praktische voorbeelden die ter inspiratie kunnen dienen voor jouw onderwijspraktijk.
Meer weten? Lees hier meer over de belangrijkste inzichten die we opdeden.
De eerste bevindingen
In de eerste ronde keken we samen naar wat opvalt aan de roadmap, welke elementen belangrijk zijn en welke elementen er missen. De volgende onderdelen mogen volgens de deelnemers binnen de bestaande roadmap worden toegevoegd of benadrukt:
Elkaar leren kennen
- Gelijkwaardigheid (samen)
- Verwachtingsmanagement/afstemming
- Professionele vaardigheden (van zowel student als docent)
Onderdelen die volgens de deelnemers ontbreken:
- Stakeholders/samenleving/hele keten (gemeente/ziekenhuis/bedrijf)
In de tweede ronde ontwikkelden deelnemers voor elke trail (student/docent/beleidsmedewerker) een kaart waarin de volgens hen belangrijke aspecten zijn meegenomen. Bekijk de kaarten in onderstaande bijlage.
De eerste conclusie
Voor zowel student als docent is professionalisering belangrijk. Door vaardigheden te ontwikkelen kan de student de onzekerheid beter omarmen en is de docent beter in staat dit proces te begeleiden. De beleidsmakers benadrukken bottum-up energie en goede verbinding met betrokken partijen. Ondersteuning door beleidsmedewerkers is voor docenten ook een belangrijk element voor (de implementatie en realisatie) van transdisciplinair onderwijs.
De volgende stap
Heb je een kaartje weten te bemachtigen voor het ComeniusFestival? Wij gaan op 29 juni verder aan de slag met de roadmap tijdens de sessie 'Vanuit verschillende perspectieven bouwen naar transdisciplinair onderwijs'. Zien we je daar?