Tijdens de denktank hanteerden we voor 'EdTech' de volgende definitie:
EdTech zijn digitale middelen die het onderwijs ondersteunen, verbeteren en innovatie stimuleren. Verder richten de middelen zich op de onderwijslogistiek en didactiek om het leren en de onderwijservaring te verbeteren.
EdTech hoeft dus niet per se voor het onderwijs ontwikkeld te zijn. Mentimeter is daar een goed voorbeeld van: een tool die veel in het onderwijs wordt gebruikt, maar niet daarvoor is ontwikkeld. Tijdens de dialoog komt naar voren dat tools didactisch verantwoord moeten zijn. Maar aan welke voorwaarden moet het voldoen?
Een onderwijswereld waar EdTech wérkt
Tijdens de denktank dachten deelnemers met elkaar na over de eigen EdTech droomwereld op de instellingen waar zij werkzaam zijn. Deelnemers noemen voorbeelden van hun eigen droomwereld:
- “Per leerdoel wordt een passende technologische tool gebruikt. Deze tool ontlast docenten.”
- "Zowel docenten als studenten zijn digitaal vaardig waardoor ze weten welke tool het best aansluit bij de inhoud."
- “Als ik een les geef waarbij ik EdTech inzet, kan ik iemand bellen om mij te ondersteunen als ik vastloop.”
De droomwerelden roepen ook vragen op. Is het ontlasten, zoals genoemd in de eerste droom, een voorwaarde voor EdTech? Bovengenoemde voorbeelden klinken wellicht niet als grote meeslepende dromen; in deze concrete wensen stuiten we wel tegen knelpunten. Als we bijvoorbeeld naar de tweede droom kijken, zien we dat zowel studenten als docenten niet allemaal digitaal vaardig zijn. Deze vaardigheid komt niet of onvoldoende terug in het BKO of op lerarenopleidingen. Daarnaast zien we dat docenten tools verkeerd gebruiken. Misschien moeten digitale vaardigheden wel een prominente plaats krijgen in vacatureteksten…
De genoemde knelpunten zijn slechts een aantal voorbeelden van onderdelen die naar voren kwamen tijdens de denktank. Onderstaande foto's geven nog meer knelpunten weer. Door deze knelpunten met Jelle en Renske te bespreken, weten zij waar bij de ComeniusNetwerk-leden behoefte aan is. Ook vanuit het ComeniusNetwerk, als we werken aan het uitdragen van de stem van de vernieuwende docent, is het waardevol om te weten dat er behoefte is aan steun en een goede ruimte - zowel fysiek als online - om in te kunnen experimenteren.
Experimenten
Kon je niet aanwezig zijn op 8 februari, maar heb je wel veel interesse in EdTech? Dan zijn de onderstaande experimenten van de pilothub misschien interessant voor jou:
- PEA (vanaf de zomer): een platform waar je gemakkelijk de juiste tool kan vinden.
- Sandbox: hier kun je tools testen.
- Marktplaats: tools inkopen die gecheckt zijn op privacy security en kwaliteit
- Startup in Residence (SiR): een platform waar je een uitvraag kan doen waar start-ups op kunnen reageren. Dat kan leiden tot een samenwerking of een aanbod van een tool die (bijna) overeenkomt met de vraag.
Vragen over deze experimenten? Mail dan naar edtech@npuls.nl.
Wat staat er nog meer op de planning?
Bekijk onze agenda voor meer bijeenkomsten over onderwijsinnovatie.