Hoe kunnen universiteiten het geven van onderwijs waarderen? Onderwijs staat centraal in de maatschappelijke rol van een universiteit, maar de verhouding tussen onderwijs en onderzoek kan ook uit balans zijn. Hoe kunnen onderwijs en onderzoek zinvol in balans worden gebracht? Hoe kunnen we onderwijscompetenties in de academische wereld beter waarderen? Deze vragen stonden centraal op 1 juli.
De middag volgde op een tweedaagse van het Advancing Teaching Network door Ruth Graham, een internationaal netwerk over onderwijsloopbanen in de wetenschap. Ruth trapte de middag af met een reflectie op haar tweedaagse. Kim Huijpen, programmamanager Erkennen en Waarderen, stond stil bij de ontwikkelingen in het nationale programma op het gebied van onderwijs.
Met maar liefst 6 subsessies en 100 aanwezigen was er genoeg gespreksstof. Subsessies gingen onder anderen in op het evalueren van docentkwaliteit, de balans tussen onderwijs en onderzoek en de ambities van universiteiten op het gebied van docentontwikkeling.
Daarnaast werd de bundel ‘Gedreven door Onderwijs van het ComeniusNetwerk gepresenteerd, waarin 10 portretten van docenten en hun drijfveren om in het onderwijs te werken werden gepresenteerd. De persoonlijke verhalen uit deze bundel geven een inkijkje in de dynamische en diverse drijfveren van tien docenten in het hoger onderwijs. Met het uitwisselen van (positieve) verhalen kan een ieder op concrete wijze invulling geven aan het erkennen en waarderen van docentschap in het hoger onderwijs.
Download de verhalenbundel (Nederlands en Engels) hier.
Deze middag met als titel 'Recognition and rewards of education' werd georganiseerd door Universiteiten van Nederland, het Erkennen en Waarderen Programma (recognition and rewards programme) en het ComeniusNetwerk.
Foto's: Inge Hoogland