Transitieagenda van het Versnellingsplan voor het hoger onderwijs

Het ComeniusNetwerk 11-11-2021
334 keer bekeken 0 reacties

Een hoger onderwijs met meer variatie dan het huidige systeem. Een hoger onderwijs waar docenten in teams samenwerken, waar geen spraken is van opklimmen of afglijden, waar een instelling je thuisbasis is en je tegelijkertijd je leven lang over grenzen van opleidingen en instellingen heen kan leren.

Dat is een greep uit de toekomstbeelden uit de transitieagenda voor het hoger onderwijs ‘Leren digitaliseren’.

De transitieagenda is de afgelopen maanden door dwarsdenkers en friskijkers uit het hoger onderwijs onder leiding van prof. dr. Derk Loorbach en Gijs Diercks van DRIFT (onderzoeksinstituut Erasmus Universiteit Rotterdam) opgesteld. Derk overhandigde de transitieagenda aan Arthur Mol (Rector Magnificus aan de WUR en voorzitter van de stuurgroep van het Versnellingsplan) tijdens de SURF Onderwijsdagen 2021.

In ‘Leren digitaliseren’ schetsen experts van binnen en buiten het Versnellingsplan hoe de gewenste transitie in het hoger onderwijs eruitziet en hoe deze met elkaar ingezet kan worden. De transitieagenda vertaalt concrete stappen die we met elkaar kunnen zetten om deze toekomst te bereiken en benoemt doorbraakprojecten die hieraan op dit moment al een belangrijke bijdrage leveren. 

Het ComeniusNetwerk wordt genoemd als één van die projecten, een Community of Practice. We gaan bekijken of er acties voor het ComeniusNetwerk zijn om op te pakken. Dus wordt vervolgd!

Download de Transitieagenda van het Versnellingsplan

Illustratie Maria Fraaije (DRIFT)
Leidende principes - illustratie Maria Fraaije (DRIFT)

 

Afbeeldingen

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen