Inspiratie en dansen op het ComeniusFestival
We vroegen ons af via de mentimeter waar jullie het meest naar uitkijken om met ComeniusNetwerk op te pakken de komende tijd. Inspiratie is de conclusie. En we willen vooral nieuwe jonge ambitieuze geestverwanten leren kennen met een groot hart voor onderwijsvernieuwing. Natuurlijk verlangen we ook naar een fysiek event of ComeniusFestival met een echte borrel (en dansen?). Dat zijn goede signalen om mee te nemen.
“Haal er net zoveel uit, als dat je er in stopt.”
Ilja Boor (voorzitter ComeniusNetwerk) blikte terug op het afgelopen jaar. Ze moedigt ons aan om vooral actief te worden in het netwerk. Je haalt net zoveel uit het netwerk, als je er in stopt. Je kun op verschillende manieren actief zijn, bijvoorbeeld via een tracé, bijdragen aan een webinar, je deelt kennis op het komende festival en/of je maakt het netwerk zichtbaar op je instelling. Maar iets nieuws verzinnen kan natuurlijk altijd. Je bent natuurlijk niet voor niets een vernieuwer.
Wil je actief worden in een tracé? Vul dit formulier in. En bekijk ook nog even deze pagina op de website ter inspiratie. Begin september nemen we contact op om met de verschillende tracés bijeen te komen.
Tracés
Naast speeddates gingen we uiteen in tracé break-out rooms. Bekijk deze KUMU voor een overzicht van activiteiten die zijn georganiseerd afgelopen tijd door tracés. Die vormen een mooie basis waar vanuit we zullen werken aan de volgende stappen.
Inclusie
Veel leden doen projecten rondom inclusief hoger onderwijs. Nu deze groep groeit, is het van belang om ook het leren te stimuleren tussen generaties van leden. De kennis en ervaring kan hier voor een mooi kruisbestuiving zorgen. En je voelt mogelijk steun: “I may be one of the few people at my University to work on Diversity and Inclusion, but there are many more that work on similar angles across instittutions (that is very reassuring)” Het tracé brengt gelijkgestemden bij elkaar, net zoals het hele netwerk.
Verandering verankeren
Maar ook op het gebied van verandering verankeren zijn er behoeften en vragen om het netwerk in te zetten: voor welke beginnersfouten zouden we nieuwe leden graag behoeden? Welke lessen heb je geleerd over opzet en uitvoering van je onderwijsinnovatieproject waar nieuwe leden wat van zouden kunnen opsteken? Wat zijn succesfactoren geweest en welke tips zouden zij geven aan mensen die nu nog aan de start van hun project staan?
Samenwerking hbo-wo
Welke vervolgstappen gaat dit tracé zetten? Twee onderwerpen bleken geschikt voor vervolgactie: Samen leren. Door samen te werken op specifieke onderwerpen, op basis van concrete projecten, kunnen we de meerwaarde van samenwerking in kaart brengen, de factoren voor succesvolle samenwerking identificeren en leren over een gezamenlijke taal/wijze van vastleggen voor kennisontwikkeling en -deling.
De rol van (praktijkgericht of toegepast) onderzoek voor onderwijsvernieuwing. Hoe benutten we onderzoek voor onderwijsvernieuwing? Onder welke voorwaarden genereert onderzoek nieuwe kennis voor studenten? En onder welke voorwaarden genereert onderzoek nieuwe input voor de inrichting van het onderwijs?
Duurzaam docentschap
Opvallend was dat de meeste deelnemers in de sessie uit het wo kwamen. We zijn gestart met de vraag: ‘Welke positieve en negatieve associaties heb je bij de term ‘duurzaam docentschap’?’ Een nieuw geluid was dat duurzaam ook staat voor dat de docent lang meegaat. Dat het niet alleen maar over jonge docenten moet gaan, maar ook over oudere docenten. Vooral in het HBO lijkt de jonge docent volop in de spotlight te staan en ruimte te krijgen voor innovatie. In woorden van de deelnemer: “alles moet jong en dynamisch”. Het lijkt alsof de ervaren docent wordt vergeten.
Vorming van studenten
Wat is precies vorming? Gaat het om burgerschap of meer persoonlijke ontwikkeling? De insteek is nu dat het door het tracé zelf ingestoken kan worden. De suggestie is om het beroepenveld te betrekken voor het definiëren en vormgeven van vorming.