Wat is vorming precies? En mag aandacht voor vorming wel ten koste gaan van vakinhoud? Deze vragen vormen belangrijke aandachtspunten in de discussie over vorming als vast onderdeel in het hoger onderwijs. Als ijsbreker om discussies hierover te voeren met studenten, docenten en bestuurders, heeft de circle vorming van studenten een spel ontwikkeld. Onder aanvoering van Eva den Heijer en haar studenten, hebben de circle-leden in de afgelopen maanden het bildungspel vormgegeven.
Tijdens de Onderwijsdagen aan de Radboud Universiteit (eind januari 2020) werd het spel voor het eerst gespeeld. Aanwezigen gingen in groepen van zes fanatiek aan de slag met het het bepalen van belangrijke componenten in het onderwijs, het bouwen van bruggen tussen deze componenten, en het al dan niet verankeren hiervan. Het spel leverde interessante discussies op over welke aspecten van vorming niet mogen ontbreken in het onderwijs en hoe die verbonden kunnen worden met vakinhoud.
Als ijsbreker bleek het spel meer dan geslaagd. De bijeenkomst leverde voor de circle zelf ook weer nieuwe inzichten op over de barrières als het gaat om aandacht voor vorming in het onderwijs. Er waren ook aanknopingspunten om het spel verder te verbeteren. De circle speelt het spel graag op zoveel mogelijk plekken, dus laat het zeker weten als je een geschikt moment weet op jouw instelling (bijv. onderwijsdag, teambuilding) om het te spelen.