Submenu

Webinar Onderwijs in verbinding met de samenleving

21-09-2023 113 keer bekeken {0} reacties

Begin

04-10-2023 om 15:30

Einde

04-10-2023 om 16:30

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Online

Hoger onderwijsonderzoek, onderwijsvernieuwing en praktijk ontmoeten elkaar in dit webinar over onderwijs in verbinding met de samenleving. De driehoek van onderzoek, onderwijs en het bedrijfsleven staat hierin centraal.

Complexe maatschappelijke opgaven vragen om nieuwe manieren van samenwerken tussen onderwijsinstellingen en de regio. Wanneer studenten, docenten en externe partners van elkaar leren, ontstaat gezamenlijke impact. Dit biedt niet alleen meerwaarde voor de student, maar ook voor kennisinstelling en maatschappij. Wat werkt volgens onderzoek? Wat wordt er in de praktijk gedaan en wat zijn de ervaringen?

Gasten

Onder leiding van moderator Inge Diepman schuiven tijdens het webinar de volgende gasten aan tafel:

  • Lisette Munneke, docent-onderzoeker bij Hogeschool Utrecht en werkzaam bij het Lectoraat Onderzoekend Vermogen. Zij neemt deel aan diverse onderzoeksprojecten rondom afstuderen en de rol van onderzoek in het hbo. Lisette zal tijdens het webinar ingaan op het onderzoeksproject Impactvol Afstuderen. Dit onderzoek focust op opleidingen waar afstudeertrajecten vaak uitmonden in een advies, zoals in het economisch beroepsonderwijs. Hoe kun je het afstuderen in het hbo economische domein zo organiseren dat het meerwaarde heeft voor studenten, opdrachtgevers, docenten en opleidingen? En hoe kan het dan ook nog nieuwe kennis opleveren voor business, onderzoek en onderwijs? 
     
  • Marco van Lier is docent, coach en duurzaamheidscoördinator bij de International Business School van Fontys in Venlo. Hij coacht individuele studenten en groepen in groepsprojecten, stages, afstudeerprojecten en werkt aan studenten hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Marco gaat tijdens het webinar in op het Comeniusproject “Impact first”: Co-creation of real, international social enterprises in education. Het project heeft een pilot waarbij studenten een sociale onderneming opzetten en onderhouden in samenwerking met een universiteit in Zambia. Het doel van de pilot is om een innovatieve educatieve module verder te ontwikkelen om internationale sociale ondernemingen te co-creëren. Dit project combineert ondernemerschap en duurzaamheid in een rijke, internationale setting.
     
  • Niels Bovenschen, docent-onderzoeker bij de opleiding Geneeskunde van Universiteit Utrecht. Hij onderzoekt de effecten van educatieve concepten op motivatie van studenten en academische vaardigheden, waaronder kritisch denken, problemen oplossen, communicatie en (multidisciplinair) samenwerken. Niels vertelt tijdens het webinar over het Comeniusproject Ontwikkelen van een interdisciplinaire bio-medische bachelor laboratoriumcursus in synergie met gezondheidszorg. Het doel van dit project is om met een interdisciplinaire biomedische laboratorium keuzecursus tweedejaarsstudenten Biomedische Wetenschappen en Geneeskunde te laten samenwerken aan een patiëntcasus. Daarbij zijn onderzoekers, behandelend artsen en de patiënten zelf betrokken. Dit concept bevordert de ontwikkeling van academische vaardigheden, de interdisciplinaire samenwerking tussen studenten, in directe synergie met wetenschappelijk onderzoek, gezondheidszorg en maatschappij.

 

Praktische informatie

  • Datum: woensdag 4 oktober 2023
  • Tijd: 15.30 – 16.30 uur
  • Locatie: online
  • Kosten: gratis
  • Voor wie: onderwijsprofessionals, -adviseurs en beleidsmedewerkers in het hoger onderwijs. Uiteraard zijn ook andere geïnteresseerden van harte welkom om het webinar te volgen.

Dit webinar wordt aangeboden door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en het ComeniusNetwerk.

Luister en praat mee over wat onderzoek en onderwijspraktijk hierover te vertellen hebben.

 

Aanmelden

 

Cookie-instellingen