Innovatieve Instellingen
Het ComeniusNetwerk vraagt ruimte voor innovatie in het hoger onderwijs. Om invulling te geven aan de uitdagingen van onze tijd en de hoge kwaliteit van onderwijs in Nederland te kunnen blijven waarborgen is een continue stroom van innovatie nodig. Individuele onderwijsvernieuwers zijn hierin vaak leidend, maar ook onderwijsinstellingen spelen een cruciale rol. Zij blijken in min en meerdere mate in staat om die innovaties te stimuleren, faciliteren en continueren.
Er zijn ervaringen waar onderwijsvernieuwers tegen organisatorische muren aanlopen. De innovatie blijft dan klein en het innovatieproces stopt wanneer het projectgeld is uitgegeven. Maar er zijn ook positieve verhalen, over innovaties die breed opgevolgd worden, ingebed worden in bestaande structuren, of nieuwe innovaties initiëren. Zo is er bijvoorbeeld een instelling waar een Virtual Reality-project leidde tot de aanstelling van een fulltime expert om docenten te helpen hun VR-omgeving op te bouwen. Niet elke onderwijsinnovatie hoeft een succes te worden, maar instellingen moeten hiervoor wel de kansen, steun en sturing bieden.
Het doel van deze denktank is om barriers en enablers voor innovatie te identificeren binnen Nederlandse hoger onderwijsinstellingen. Op basis van de bijeenkomst willen we een tekst schrijven waarin we concreet maken hoe de ruimte voor onderwijsvernieuwers binnen instellingen behouden en vergroot kan worden. De bedoeling is om deze tekst met het gehele ComeniusNetwerk neer te zetten en daarna hierover met de CvB's van verschillende instellingen in gesprek te gaan.
De bijeenkomst is bedoeld voor leden van het ComeniusNetwerk.
Programma |
|
14.30 - 15.00 |
Ontvangst |
15.00 - 17.00 |
Inhoudelijk programma |
17.00 - 18.00 |
Afsluitende borrel |
Aanmelden
Denktanks
Eén van de doelen van het ComeniusNetwerk is om vanuit het perspectief van docenten en onderwijsvernieuwers bij te dragen aan meningsvorming over de toekomst van het hoger onderwijs. Het netwerk bestaat inmiddels uit 360 erkende onderwijsvernieuwers die zich bezighouden met uiteenlopende onderwijsvernieuwingen in allerlei functies, op bijna alle hbo en wo instellingen van Nederland en met verschillende ervaringen en inzichten uit de onderwijspraktijk. Deze ervaringen en inzichten willen we graag bundelen en benutten via denktanks.
Tijdens een denktank gaan we in een dagdeel op interactieve wijze aan de slag met een (beleids)vraagstuk uit het hoger onderwijs. We stellen onszelf de uitdaging om te komen tot concrete output die we weer delen met het hogeronderwijsveld.