Onderwijsvernieuwingen zijn complexe trajecten met een onvoorspelbaar verloop.
Niet zelden wordt je uitgedaagd om ‘in het moment’ te reageren. Wat doen veranderaars op onverwachte momenten in onderwijsinnovatie en wat is hun onderliggende repertoire? Die vraag staat centraal in deze masterclass.
Remco Coppoolse (onderzoeker HU) neemt ons mee in het concept ‘situationeel bewustzijn’, dat Endsley (1995) ontwikkelde om te begrijpen wat gevechtspiloten en later medici inzetten als zij op kritische momenten moeten handelen. Echter, ondanks dat het proces van interpreteren en handelen vaak onbewust is, ligt hier ‘onder de motorkap’ van de veranderaar een repertoire aan ten grondslag van ervaringen, overtuigingen en identiteitsissues.
We gaan aan de hand van eigen ervaringen en reflecties vanuit onderzoek op zoek naar dat onderliggende repertoire. Zorg dat je papier en stiften bij de hand hebt. Daarnaast zijn teamleden ook welkom bij deze masterclass.
Meld je aan!