Studenten van de opleiding Retailmedewerker aan het ROC van Twente boffen. Ze krijgen les van Dimitri van Dillen, die — net als zij — niet graag stilzit. Met grote gedrevenheid ontwerpt hij onderwijs dat studenten keuzevrijheid geeft. In zijn educatieve mix speelt technologie een hoofdrol.
"Goed onderwijs sluit aan bij de individuele student en niet andersom."
De docent die ik zelf had willen hebben
Toen Dimitri van Dillen 27 jaar geleden van de middelbare school kwam, koos hij voor de opleiding Systeembeheer. "Dat paste niet bij me," vertelt hij eerlijk, op een druilerige herfstdag, "maar mijn vrienden deden het ook." Eén docent herinnert hij zich in het bijzonder, omdat die de lesboeken af en toe opzij schoof en oude computers op tafel zette, waar de klas naar hartelust aan kon sleutelen. "Voor mij werkte dat goed. Ik leerde er veel meer van dan uit boeken." Misschien ligt hier wel de kiem van Dimitri’s eigen onderwijsfilosofie, die erop neerkomt dat goed onderwijs bij de individuele student aansluit, en niet andersom. In 2009 ging hij zelf lesgeven bij het ROC van Twente waar hij sindsdien de 2.0-versie probeert te zijn van die docent van toen. Met succes, want in 2022/2023 werd hij verkozen tot Leraar van het jaar.
"Ik vertel studenten dat ze groter mogen denken. Geld, een auto, dat valt te regelen, maar wat zal hen echt voldoening geven?"
Bucketlistlessen
Om onderwijs te ontwikkelen waar elke student iets aan heeft, zet Dimitri allerlei instrumenten in. Het doel bepaalt de middelen. Zo geeft hij bucketlistlessen om studenten aan het denken te zetten over wat ze echt willen met hun leven. "Ik heb vooral jongens in de klas, die aanvankelijk zeggen veel geld, een dikke auto en een mooie vrouw te willen. Ik vertel ze dat dat bescheiden doelen zijn, dat ze groter mogen denken. Geld, een auto, dat valt te regelen, maar wat zal hen echt voldoening geven? Vaak blijkt een gezin en de stabiliteit om daarvoor te kunnen zorgen heel belangrijk voor ze. Er zijn veel manieren om stabiliteit en plezier te vinden." Dimitri vertelt dat sommige studenten na de bucketlistlessen van opleiding wisselen omdat ze beter weten wie ze zijn en wat bij hen past. "Leren wordt leuker en vanzelfsprekender wanneer het vlammetje in een student is aangewakkerd."
Educatieve technologie
Ook technologie kan helpen om onderwijs te personaliseren. Toen corona een paar jaar geleden het land platlegde, omarmde Dimitri de mogelijkheden van digitaal onderwijs onmiddellijk. Hij maakte samen met Lars Knol, een collega uit het voortgezet onderwijs, de website Onderwijs-op-afstand.nl waar ze ervaringen en praktische tips voor online didactiek belangeloos deelden met collega’s. De website wordt nog altijd veel bezocht en Dimitri maakte er een bedrijfje van waarmee hij regelmatig trainingen en advies geeft. Na de pandemie volgden meer innovatieve projecten bij het ROC zoals een virtuele winkel waar studenten kunnen oefenen met het te woord staan van een boze klant, en een door Dimitri geïnitieerd project om blended learning te onderzoeken.
The Bett Show
"Er zijn docenten die al honderd jaar op dezelfde manier lesgeven," zegt Dimitri. "Ze delen kennis uit boeken en gebruiken hun digibord als beamer." Vindt hij dat een probleem? "Op zich niet. Elke docent heeft een eigen stijl en dat zorgt ook voor variatie in het onderwijs, maar als themacoördinator Educatieve Technologie wilde ik dolgraag de mogelijkheden van blended learning onderzoeken voor ons curriculum." Met tien docenten togen ze daarom in maart 2022 naar Londen voor de Bett Show, een enorme driedaagse EdTech-beurs. Dimitri zou Dimitri niet zijn als die reis zelf niet al elementen van blended learning bevatte. Het team kreeg video-instructies om in de trein naar Londen al na te denken over hun visie op onderwijs en de sessies van Bett werden afgewisseld met opdrachten en groepsgesprekken. Eenmaal terug ontwikkelde het team een schema dat docenten helpt om tot een doordachte mix van leeractiviteiten te komen. Niet enkel leunen op het lesboek dus, maar ook zeker niet lukraak nieuwe apps inzetten.
"In het hbo en wo is het gangbaar om op studiereis te gaan, maar de studenten aan wie ik lesgeef zijn soms nog nooit buiten Nederland geweest."
Waarom is olijfolie zo duur?
Het hele curriculum blended maken lijkt voorlopig niet haalbaar, maar in de keuzedelen is er wel ruimte voor. Dimitri gaat vaak op pad met zijn retailstudenten en toen ze op een dag in een delicatessenwinkel stonden, riep een van hen: "Wollah meneer, een flesje olijfolie voor 12 euro is toch niet normaal duur?" Dimitri legde uit dat olijven moeten groeien in de juiste omstandigheden en dat aan dat flesje in de schappen een heel productieproces voorafgaat. "Ik zag dat het nog niet bij hem landde en dacht: hij zou eigenlijk met eigen ogen moeten zien hoe het werkt." In het hbo en wo is het gangbaar om op studiereis te gaan, en ook studenten niveau 3 en 4 in het mbo gaan naar het buitenland, legt Dimitri uit, maar studenten niveau 1 en 2, aan wie hij lesgeeft, zijn soms nog nooit buiten Nederland geweest. Niet bepaald inclusief en een goede reden om dat najaar met een groepje van twaalf studenten in het vliegtuig te stappen.
Les op Lesbos
De reis naar Lesbos bleek een mooie kans om blended learning toe te passen. In groepjes leerden studenten over een thema dat hen interesseerde, zoals retail, sport of onderwijs. Ze legden werkbezoeken af, kregen lessen en mochten zelf de vorm kiezen waarin ze lieten zien wat ze hadden geleerd en hoe. Dat kon bijvoorbeeld een video zijn, een verslag of een quiz. Die eindwerken werden in Nederland op een feestelijke afsluitingsavond gepresenteerd aan familie en vrienden. "Ze waren echt trots," lacht Dimitri. "En ik ook!"
"Ik ben niet zo van het pochen."
Supertrots en razendbescheiden
In zijn werk beleeft Dimitri talloze momenten van trots. Hij kan trots zijn op zijn studenten of op een docententeam dat iets nieuws durft te proberen. Hij kan trots zijn op een nieuw initiatief of een project dat mooi loopt. De trots op anderen uit hij gemakkelijk, maar is hij ook weleens trots op zichzelf? Het is even stil. "Ik ben niet zo van het pochen," zegt hij nuchter. "Het hoort gewoon bij mijn werk."
Practice what you preach
Dat werk zet Dimitri met heel veel liefde nog heel lang voort. Hij moedigt studenten aan om zich hun leven lang te blijven ontwikkelen en zit ook zelf weer in de collegebanken voor een master Onderwijs & Technologie. Ook blijft hij onvermoeibaar buiten de lijntjes kleuren. Door zijn titel van Leraar van het jaar wordt hij regelmatig gevraagd voor commissies en evenementen. Hij werpt zich daar op als ambassadeur voor het mbo, want wat hem betreft mogen veel meer mensen kiezen voor het vakdocentschap. "Straks rij ik naar Culemborg voor een wetenschapscollege over AI in het onderwijs. Josien Boetje geeft het college en vroeg of ik de avond aan elkaar wil praten. Ik heb dat nog nooit gedaan, dus dan zeg ik ja!" Spannend? Dimitri lacht. "Ik kijk gewoon of het lukt. Ik maak me niet zo snel druk."
Meer weten?
Ga naar Onderwijs-op-Afstand.nl.
Profiel
Naam |
Dimitri van Dillen |
Functie |
Docent en themacoördinator Educatieve Technologie (EdTech) |
Instelling |
ROC van Twente |
Richting |
Handel en ondernemerschap |
Werkzaam in mbo |
14 jaar |
Tijd voor onderwijstaken |
Drie dagen per week voor lesgeven, één dag voor themacoördinatie EdTech, en één dag voor freelance-werk en het volgen van een master Onderwijs & Technologie. |
Relatie met het ComeniusNetwerk |
Sinds juni 2023 bestuurslid en kwartiermaker mbo en vertegenwoordigt daarmee de mbo-leden die vanaf 2023 toetreden tot het netwerk. |
Gekozen onderwijsprestatie |
Een blended learning-project en een studiereis naar Griekenland. |
Dit portret is onderdeel van de reeks van portretten in de rubriek TROTS.
Klik hier om de andere portretten te bekijken
Maandelijks publiceren we een bijzonder portret op onze LinkedIn met bijpassend beeld. De rubriek is tot stand gekomen met hulp van Anouk Huisman (ComeniusNetwerk), de woordkunsten van portretschrijver Elske van Lonkhuijzen en tot leven gebracht met de illustraties van Bewegend Wild.