Studiereis Londen oktober 2024

01-11-2024
220 keer bekeken 0 reacties

In de tweede week van oktober gingen 25 mbo, hbo en wo leden naar Londen op Comenius-studiereis. Leden vanuit de circles konden zich opgeven voor deze ‘pilot-reis’. In dit artikel komen de reflecties van de deelnemers bij elkaar.

Zo inspireerde het bezoek aan Imperial om niet voor de hand liggende maar tóch logische samenwerkingen op te zoeken, het bezoek aan UCL leerde ons hoe een careerframework ingezet kan worden om het onderwijs te empoweren en, en we leerden in een workshop over inclusief evalueren. Onderaan het artikel vind je het programmaboekje van de studiereis.

Het plan is om nog een studiereis te organiseren. Vind je dat interessant? Laat het ons dan weten via info@comeniusnetwerk.nl.

“Een aantal zaken tijdens de drie dagen heeft me getroffen, sommige meteen positief, andere waren eerst verwarrend of verbazend, soms zelfs irriterend en veranderden later in iets constructiefs.”

Bezoek aan Imperial College
Hoe leer je scheikunde studenten schoon en systematisch werken in een lab? Een hoofddocent scheikunde raakte in gesprek met een chef-kok en ze raakten onder de indruk van de overeenkomsten in vakgebieden. De studenten van deze twee experts moeten leren om schoon, zeer precies en systematisch te werken. Samen startten zij de Chemical kitchen op. In deze keuken koken scheikundestudenten en chef-kok-studenten samen, waarbij de genoemde gemene delers aangeleerd worden. Dat geldt ook voor de bijkomende groep studenten uit de zorg. De studenten van de chef-kok opleiding herkenden deze groep studenten bijvoorbeeld in het ‘mise en place’ -werken. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar er is creativiteit en moed nodig om zo diverse experts bijeen te brengen. Misschien zie je die overeenkomsten gemakkelijker als ‘buitenstaander’. Betrek hen dus bij je reflecties en overdenkingen!

Een inspirerende samenwerking! Maar geldt dat ook voor de achtergrond waarop deze innovatie plaatsvindt? De omvang van de beurzen bij Imperial zijn erg omvangrijk (lees 750.000 GBP). We vinden het opvallend en zonde dat het leren van elkaar in een community niet gefaciliteerd of gestimuleerd wordt. Ook is er geen extra aandacht voor de ontwikkeling van vaardigheden die nodig zijn om innovaties te verankeren (projecten waren veelal extra-curriculair) en uit te breiden.

Bezoek aan de ambassade
Hoewel de Kanaaltunnel ‘maar’ 50,45 kilometer lang is en je daardoor vrij snel in Engeland bent, het onderwijssysteem aldaar is een wereld van verschil. Privatisering maakt een groot deel uit van het onderwijslandschap. Het verschil in status tussen privé-onderwijs en gemeenschappelijk onderwijs in Engeland is ongelofelijk groot. In het geval van privé-onderwijs brengt dit enorme kosten met zich mee. Hoewel toegankelijkheid in Nederland een belangrijk thema is en blijft, zien we een groot verschil in de context waar dat in plaatsvindt.

Creating environments for innovation and creativity in education - een samenwerking met ALT en SEDA.

Nicole Brown (UCL) gaf een keynote, waarin ze enkele inzichten uit het boek Creativity in education deelde. Via deze link is het boek te lezen (open access) – een aanrader!

Evenzo is het lezen van the evaluation manifesto een aanrader. In de keynote en workshop benadrukte Jess Machperson (University of Southampton) onder meer het eerste punt van het manifest: Evaluation should be a collective and transformative action.

Bezoek aan UCL
Hoe realiseer je voortdurende aandacht voor docentontwikkeling? Een career framework zorgt ervoor dat het loont om als docent stappen te maken. Bij UCL zorgen fellowships/titels voor erkenning van onderwijsprestaties. En dat empowert het onderwijs. Op welke manier zou dat in Nederland goed ingericht kunnen worden? Bij de woorden ‘erkennen en waarderen’ wordt snel aan het wo gedacht. Door te focussen op het inrichten van ontwikkelpaden voor docenten, waarbij de complexiteit toeneemt om zo docentprofessionalisering te stimuleren en waarderen, zien we een gemeenschappelijk verlangen in het mbo, hbo en wo.

Leren en inspireren gebeurde natuurlijk ook tussen deze vier inhoudelijke bijeenkomsten door. Door op reis te gaan met docenten vanuit verschillende achtergronden ontstond er niet alleen veel nieuwsgierigheid naar de Engelse praktijk, maar ook naar die van elkaar. “Ik vind het altijd weer mooi om te ervaren hoe verschillende perspectieven gezamenlijkheid kunnen scheppen, of meer in algemeen zin grote toegevoegde waarde hebben.”

Wil je meer horen over de reis? Vraag ernaar bij één van de deelnemers: Marian Kat-de Jong, Greg Alpar, Jac de Wit, Tamara Goossen, Nellie Klaassen, Mariska Kleemans, Katja Lanting, Susanne Mans, Soemitro Poerbodipoero, Hans Savelberg, Marjolijn Schouten, Sergej Sheer, Bart-Jan Steerenberg, Claudia van der Veen, Diana van Dijk, Floor van Rosse, Marca Wolfensberger, Carlo Ierna, Constant Swinkels, Idwer Doosje, Dimitri van Dillen, Lieke Brugman, Ilja Boor en Sabine Uijl. 

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Reageren

X (voorheen Twitter)

Anti spam controle

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
Cookie-instellingen