Duurzaam docentschap
De waardering van onderwijs en mogelijkheden voor jouw (carrière)ontwikkeling als docent krijgen de afgelopen jaren steeds meer aandacht in het hoger onderwijs. Hoe ervaren docenten dit zelf? Hoe zie jij jezelf als docent? En wat zijn jouw drijfveren om je in te zetten voor onderwijs?
Om antwoord te krijgen op deze vragen, nodigen we je vanuit het tracé duurzaam docentschap uit om onze vragenlijst in te vullen. Help mee om inzicht te krijgen in hoe we docenten het best kunnen ondersteunen in hun betrokkenheid bij onderwijs.
You can choose the language for the questionnaire, Dutch or English.
Vul hier de vragenlijst in
Docentidentiteit
De manier waarop een docent zichzelf ziet, zijn professionele identiteit, geeft inzicht in wat docenten belangrijk vinden. Zo kan deze ‘docentidentiteit’ de invulling van het onderwijs ook sturen.
Je kunt jouw identiteit als docent benaderen ten opzichte van andere rollen, zoals die van onderzoeker (zie onderzoek van Thea van Lankveld). Maar ook het doceren zelf kent verschillende rollen, van het ondersteunen van het primaire leerproces tot aan onderwijskundig leiderschap en management (zie onderzoek van Esther van Dijk en collega’s).
Allerlei psychologische processen zijn betrokken bij de ontwikkeling van de docentidentiteit. Het onderzoek van Thea van Lankveld benoemd een vijftal processen: verbondenheid, competentie, betrokkenheid, het ervaren van waardering en het zich kunnen voorstellen van een carrière in het onderwijs. Door inzicht te krijgen in deze processen kunnen instellingen het ontwikkelen van een docentidentiteit versterken. Oftewel, vul je onze survey in?
Wil je meer lezen over (het belang van) de docentidentiteit en hoe instellingen deze kunnen ondersteunen? Bekijk dan de themapagina ondersteunen van docentschap op Onderwijskennis.nl.
Referenties
- Van Lankveld, T., Thampy, H., Cantillon, P., Horsburgh, J., & Kluijtmans, M. (2021). Supporting a teacher identity in health professions education: AMEE Guide No. 132. Medical Teacher, 43(2), 124-136.
- Van Dijk, E. E., van Tartwijk, J., van der Schaaf, M. F., & Kluijtmans, M. (2020). What makes an expert university teacher? A systematic review and synthesis of frameworks for teacher expertise in higher education. Educational Research Review, 31 (October), 100365. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100365